Leerjaar 1 periode 2 Eureka Restenergie

De inleiding

Deze opdracht ging over restenergie en hoe je ervoor kunt zorgen dat deze niet verloren gaat. In heel veel processen komt er veel restenergie vrij en door deze opnieuw te gebruiken kun je energie besparen. Deze opdracht was onderdeel van een wedstrijd voor Technasium-scholen in Amsterdam. De opdrachtgever was Kuipers installatiebedrijf.

Het vooronderzoek

We hebben vooronderzoek gedaan naar wat voor soorten restenergieën er allemaal zijn. Zo kan er warmte vrijkomen bij verbanding (ovens) die je kunt gebruiken om huizen in de directe omgeving te verwarmen. Ook kunnen er gassen ontstaan als bijproduct van processen, die je kunt hergebruiken. Een andere vorm van restenergie is bijvoorbeeld water dat gebruikt is om iets in te wassen. Dit kun je hergebruiken om gewassen te besproeien of iets af te koelen. In veel industrieën wordt restenergie al goed benut. 

Onze oplossing

 Ons uiteindelijke oplossing was de superstal. Het is een stal  waar je met behulp van platen waar de koeien op staan en lopen energie kan opwekken. Verder hebben we een ventilatiesysteem bedacht dat methaan uit de poeplucht van de koeien kan halen en dat gas kan omzetten in brandstof voor de machines van de zuivelfabriek. We hebben als extraatje bedacht om zonnepanelen op het dak van de stal  te plaatsen. Met die zonnepanelen wordt energie opgewekt voor de huizen in de directe omgeving van de boerderij.

Het proces

De opdracht was om een proces te bedenken voor een voedingsmiddelenbedrijf waar zo min mogelijk of zelfs geen restenergie vrijkomt. Tijdens het vooronderzoek hebben ik en mijn groepje gekeken wat voor soorten restenergieën er allemaal zijn en hoe je die kan gebruiken in een proces. We hebben tijdens het ideeën bedenken ons vooral bezig gehouden met de zuivelindustrie en hoe je daar zo min mogelijk restenergie kunt verspillen. Daarbij hebben we ons vooral gericht op de boerderijen en in het speciaal de koeienstallen. We hebben samen een paar filmpjes gekeken, maar we hebben vooral individueel ideeën bedacht. We hadden afgesproken om per persoon minstens 20 goede ideeën te bedenken. Er is alleen iemand in mijn groepje geweest die niet zoveel deed en daarom is deze persoon geruild. Dat was heel fijn voor het groepje. Toen we onze ideeën allemaal bedacht hadden hebben we een top 5 van ideeën gemaakt. Daarna hebben we de 5 ideeën beoordeeld en we vonden de platen in de stal het beste idee. Daarna kregen we het idee om meerdere ideeën met elkaar te combineren. Helaas konden door corona geen maquette maken op school dus moesten we online een maquette maken. We gebruikten daar Minecraft en Thinkercad voor. We moesten nu alleen nog een naam bedenken en de naam is de Superstal geworden. Tot slot hebben we een filmpje gemaakt waarin we onze maquette hebben gepresenteerd aan Eureka. Ook hebben we een strip gemaakt om het proces duidelijk te maken.
Hieronder zie je de maquette in Thinkercad.

Dit is de Superstal van de buitenlkant.                                                             Dit is de binnekant.

Conclusie

Dit project ging in het begin best wel goed, maar toen we door corona thuis moesten werken was het lastig om goed samen te werken. Ik was heel blij met het eindproduct, maar ik vind het jammer dat we geen maquette van ons ontwerp hebben kunnen maken. Wel was het heel erg leuk om een opdracht te doen die over een echt probleem ging en waarbij je voor een echte opdrachtgever moest werken.